نکاتی برای نگهداری فرش دستباف
نوشته شده توسط : نوین

برای نگهداری فرش دستباف باید آگاهی لازم را داشته باشید. بسیاری از ما نگهداری از این اثر هنری ارزشمند را نمی‌دانیم و این ناآگاهی باعث می‌شود فرش نازنین ما در طول زمان کوتاهی زیبایی رخ خود را از دست بدهد. ما شما را در این مقاله آگاه می‌کنیم تا بتوانید عمر فرشتان را بیشتر کنید.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است در نظر داشته باشید این است که برای فرش بهترین نقطه را انتخاب کنید. سطح صاف از جنس سرامیک، سنگ، پارکت یا موزاییک که عاری از رطوبت باشد بهترین سطح است. شاید جالب باشد که بدانید فرش را نباید بر روی سطح‌هایی از جنس خاک، گچ یا آهک پهن کنید. این عناصر می‌توانند باعث تجزیه فرش شوند.
ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای شستشوی فرش دستباف حتما با یک قالیشویی معتبر تماس بگیرید تا فرش با روشی اصولی تمیز شود. قالیشویی نوین با سال‌ها تجربه در این امر می‌تواند اعتماد شما را جلب کند.
در ادامه متن با ما همراه شوید و نکات جالبی را بخوانید.

نگهداری فرش دستباف

چند نکته مهم را برای نگهداری فرش دستباف بدانید

وسایل سنگین وزنی در خانه وجود دارد که با قرار دادن آن‌ها بر روی فرش باعث تغییر شکل فرش می‌شویم. پایه‌های مبل یکی از بارزترین مثال‌های آن است. باید سعی کنیم تا حد امکان پایه‌های مبل یا هر وسیله سنگین دیگری را بر روی فرش قرار ندهیم.
هر چند وقت یکبار فرش را جابجا کنید و آن را بچرخانید تا به سمت دیگری پهن کنید. راه رفتن بر روی قسمتی از فرش بعد مدتی باعث ساییدگی آن می‌شود.
اگر فرش را در کنار پنجره پهن کرده‌اید سعی کنید از آن را از معرض تابش نور خورشید دور کنید. این آفتاب بخشنده می‌تواند رنگ فرش شما را بپراند! نور خورشید در اثر تداوم تابش بر وسیله‌ای می‌تواند رنگ آن را کم کند. به فکر یک پرده ضخیم باشید تا در مواقع لازم بتوانید از ورود نور خورشید و تابیدن آن بر روی فرش جلوگیری کنید.
فرش را از وسایل و شرایط مرطوب دور کنید. یکی از موضوعاتی که می‌تواند سلامت فرش شما را تهدید کند، رطوبت است. این رطوبت ممکن است از طریق گلدان‌هایی که در خانه نگهداری می‌کنید باشد. بهتر است گلدان‌ها را دورتر از فرش قرار دهید تا آب اضافی آن از زیرگلدانی بر روی فرش نریزد.
برای جلوگیری از حرکت فرش بر روی سنگ، سرامیک یا موزاییک بهتر است از ترمزهای لاستیکی که در زیر فرش قرار می‌گیرد استفاده کنید.

توجه به نظافت فرش

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد نگهداری فرش دستباف وجود دارد، بیدزدگی فرش است. بید یک نوع حشره بسیار کوچک است که در اثر عواملی مانند عدم نظافت فرش، رطوبت و … فرش شما را محل زندگی خود قرار می‌دهد. او از پشم موجود در تار و پود فرش دستباف شما تغذیه و تخم‌گذاری می‌کند. این موضوع کاملا درست است که هر چقدر فرش کمتر شسته شود عمر آن بیشتر می‌شود. اما نگهداری آن بسیار مهم است. شما باید همه سعیتان را بکنید تا فرش تمیز بماند و زمان تمیز کردن فرش ها را بدانید. اما بهتر است هر سال آن را چک کنید و در صورت نیاز برای شستشو اقدام کنید.
برای این که فرش خود را برای مدت طولانی‌تری تمیز نگه دارید راه‌های زیادی وجود دارد. حیف است بر روی این اثر هنری با کفش راه بروید! اول به نظافت پاهای خود و دیگر وسایلی که ممکن است با فرش در تماس باشد توجه کنید. اگر از خردسال یا حیوان خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است یک روفرشی بر روی فرش خود بکشید. در صورت ایجاد لکه بر روی فرش با روش‌های اصولی سعی در پاک کردن آن داشته باشید. هر چقدر زمان را از دست بدهید پاک کردن لکه به مراتب سخت‌تر می‌شود.
جارو کشیدن فرش در زمان نیاز به تمیز بودن آن کمک زیادی می‌کند. اما بهتر است برس فرش شما نرم باشد تا آسیبی به بافت فرش نرساند.





:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: